Cashless Transactions - India

citymonk

Super User
Man duped of Rs 96,000 while paying power bill via Google Pay

There was similar incident in Rohtak, Haryana too recently. I suspect without involvement of insiders or employees of company such fruads are not possible.

It is better to stick with old traditional hard cash for safe and secure transactions.
 

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There was similar incident in Rohtak, Haryana too recently. I suspect without involvement of insiders or employees of company such fruads are not possible.

It is better to stick with old traditional hard cash for safe and secure transactions.
This is different thing in Google Pay.
They hide all identity via a mobile number only.
Fraudsters are using this method to hide their identity.
Google never responds to fraud dealings or any problem faced.
Only AI (or a small post clerk ) replies and that is useless.
Many cases are pending in courts about Google Pay in court.
How they are operating without any licence ?
 

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RBI Announces New Guidelines For Failed Transactions

RBI का नया नियम, अब बैंक रोजाना आपके खाते में डालेगा 100 रुपये

बिजनेस डेस्क, अमर उजाला, Updated Sat, 21 Sep 2019 04:12 PM IST

RBI

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RBI

आज भी बैंक ग्राहकों को कई तरह की दिक्कतों का सामना करना पड़ता हैं। बैंकों द्वारा लगातार किए जा रहे प्रयासों के बावजूद ग्राहकों के समक्ष कोई ना कोई समस्या आ ही जाती है। कई बार हमारी ऑनलाइन ट्रांजैक्शन भी फेल हो जाती है। इसलिए अब भारतीय रिजर्व बैंक ( RBI ) ने ग्राहकों की बेहतर सुविधाओं को ध्यान में रखते हुए एक नया नियम बनाया है। अगर आपका ऑनलाइन लेन-देन किसी वजह से फेल हो जाता है और एक दिन के अंदर आपको पैसे वापस नहीं मिलते हैं, तो इस नियम के बारे में जानना आपके लिए बेहद महत्वपूर्ण है।

आरबीआई ने एक सर्कुलर जारी कर कहा है कि ऑनलाइन लेन-देन फेल हो जाने के बाद अगर ग्राहकों को एक दिन के भीतर पैसा वापस नहीं मिलता है, तो बैंक और डिजिटल वॉलिट्स को ग्राहकों को प्रतिदिन 100 रुपये की पेनल्टी का भुगतान करना पड़ेगा।

यह नियम यूनिफाइड पेमेंट्स इंटरफेस (UPI), इमीडिएट पेमेंट सिस्टम (IMPS), ई-वॉलिट्स, कार्ड-टू-कार्ड पेमेंट और नेशनल ऑटोमेटेड क्लियरिंग हाउस (NACH) पर लागू होगा।

सिर्फ डिजिटल ही नहीं, नॉन-डिजिटल लेन-देन के लिए भी केंद्रीय बैंक ने टाइमलाइन तय की है। ऑनलाइन पेमेंट्स, एटीएम और माइक्रो एटीएम में फेल लेन-देन के लिए खाते में पैसे पहुंचने के लिए पांच दिन का वक्त तय किया गया है।

आरबीआई के सर्कुलर में कहा गया है कि वित्तीय मुआवजे की बात हो ग्राहक के खाते में जल्द से जल्द पैसे पहुंच जाने चाहिए और उनकी शिकायत दर्ज कराए जाने का इंतजार नहीं किया जाना चाहिए।

https://www.amarujala.com/photo-gallery/business/banking-beema/rbi-announces-new-guidelines-for-failed-transactions
 

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Online fraud via payment apps.
They ask for
OTP / UPI PIN for request money....

Instead of paying the said amount they request money to pay,
Person engaged in conversation keeps you busy and you ignore the difference between pay money / request money & receive money.
Most of people check amount only.
This is how fraud works.


 
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