Road to Mansarovar via Dharchula

Ladakh_Maniac

Well-Known Member
While the whole world is busy in fighting Corona, here is what I came across this morning.
I never ever heard that it was under construction too.

Pinched myself, saw news date all seem to be correct, but still can't believe this to be true.
Amazing feet if this is open to tourists with whatsoever restrictions it may be.

I have already started dreaming myself on that road.

Now you can drive to Kailash Mansarovar via Link Road; first batch flagged off
 

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Mansarovar Yatra Route is made with lots of effort after losing life and machinery etc.
Road is made to shorten the Yatra time for 90 km
Cost is too much but finally it is made.

Uttarakhand › Dehradun ›
Indo China Road News In Hindi: Nine People Died During Road Construction In 10 Years

21 साल में भारत से चीन सीमा तक पहुंची सड़क, इंजीनियर समेत नौ लोगों को गंवानी पड़ी थी जान, तस्वीरें...
न्यूज डेस्क, अमर उजाला, पिथौरागढ़, Updated Fri, 08 May 2020 09:14 PM IST

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- फोटो : अमर उजाला

भारत से चीन सीमा पर सड़क पहुंचाना बीआरओ (सीमा सड़क संगठन) के लिए किसी जंग से कम नहीं था। आज रक्षामंत्री राजनाथ सिंह ने वीडियो कांफ्रेंसिंग के जरिए चीन सीमा के लिए बनी घट्टाबगढ़-लिपुलेख सड़क का ऑनलाइन उद्घाटन किया। लेकिन हम आपको बताते हैं कि किन कठिनाइयों के साथ मजदूरों ने इस जंग में मुकाम हासिल किया।




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चीन सीमा पर स्थित लिपुलेख के लिए 1999 से सड़क का निर्माण किया जा रहा है। तवाघाट से लिपुलेख तक कुल 95 किमी सड़क की कटिंग का काम पूरा हो गया है। तवाघाट से गर्बाधार तक 2008 में ही सड़क का निर्माण पूरा कर लिया गया था।



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2014 के बाद सड़क निर्माण में काफी तेजी आई। तवाघाट से गुंजी तक कठिन चट्टानें होने के कारण सड़क निर्माण में काफी कठिनाइयां आईं। लखनपुर और नजंग की पहाड़ियों को काटना बेहद कठिन था। काटने में पिछले दस सालों में ग्रिफ के एक जूनियर इंजीनियर, दो ऑपरेटरों और छह स्थानीय मजदूरों को अपनी जान गंवानी पड़ी।


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करोड़ों की मशीनें भी इन्हीं चट्टानों में दफन हो गईं थीं। ग्रिफ के अधिकारियों के अनुसार सड़क निर्माण के दौरान 65 लाख की लागत का डोजर, 2.5 करोड़ रुपये की डीसी 400 ड्रिलिंग मशीन, 40 लाख रुपये की वैगन ड्रिल मशीन सहित कई मशीनें नष्ट हो गई थीं।



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चीन सीमा तक बनी घट्टाबगढ़-लिपुलेख सड़क पर करीब 408 करोड़ की राशि खर्च हो चुकी है। सड़क कटिंग का काम 2008 से पहले ग्रिफ की 65 आरसीसी ने किया। जून 2008 से 67 आरसीसी ग्रिफ सड़क का काम कर रही है। ग्रिफ के चीफ इंजीनियर विमल गोस्वामी ने बताया कि सड़क की कटिंग का काम पूरा हो गया है। अगले दो-तीन वर्षों में सड़क को पक्का कर लिया जाएगा।





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बीआरओ ने गुंजी तक भारी मशीनें पहुंचाई थी। इन सभी मशीनों और टनों भार वाले अन्य उपकरणों को हेलीकॉप्टरों से पहुंचाया गया था। कई भारी मशीनों के पार्ट्स अलग-अलग कर हेलीकाप्टरों से गुंजी पहुंचाए गए, जिन्हें ग्रिफ के अभियंताओं ने जोड़ा।




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कैलाश यात्रा पर जाने वाले लोगों के साथ ही स्थानीय लोगों, सेना एवं अर्द्धसैनिक बलों को भी इस सड़क के बनने की लंबे समय से प्रतीक्षा थी। चीन सीमा तक सड़क बनने से प्रसिद्ध कैलाश मानसरोवर यात्रा अब सुगम हो जाएगी। इस यात्रा में अब महज एक सप्ताह का समय लगेगा। अब तक इसमें 21 दिन का समय लगता था।


www.amarujala.com


21 साल में भारत से चीन सीमा तक पहुंची सड़क, इंजीनियर समेत नौ लोगों को गंवानी पड़ी थी जान, तस्वीरें...
भारत से चीन सीमा पर सड़क पहुंचाना बीआरओ (सीमा सड़क संगठन) के लिए किसी जंग से कम नहीं था।



21 साल में भारत से चीन सीमा तक पहुंची सड़क, इंजीनियर समेत नौ लोगों को गंवानी पड़ी थी जान, तस्वीरें...
 

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Kailash Mansarovar Yatra Route Link Road To Kailash Mansarovar Yatra Defence Minister Rajnath Singh Border Roads Organisation Dharchula To Lipulekh India China Border Cds General Bipin Rawat

अब आप लिंक रोड के जरिए कैलाश मानसरोवर तक जा सकते हैं, पहला जत्था रवाना, सरहद पर आसानी से पहुंचेगी सेना

ऑटो डेस्क, अमर उजाला, नई दिल्ली Updated Fri, 08 May 2020 05:30 PM IST


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Rajnath Singh inaugrates Kailash Mansarovar via Link Road - फोटो : Social Media


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सार
रक्षा मंत्री राजनाथ सिंह ने शुक्रवार को वीडियो कॉन्फ्रेंसिंग के जरिए कैलाश मानसरोवर यात्रा के लिए लिंक रोड का उद्घाटन किया। इस अवसर पर चीफ ऑफ डिफेंस स्टाफ (सीडीएस) जनरल बिपिन रावत और थल सेनाध्यक्ष जनरल मनोज मुकुंद नरवाने भी मौजूद थे।

विस्तार
राजनाथ सिंह ने ट्वीट किया, "मानसरोवर यात्रा के लिए लिंक रोड का आज उद्घाटन करने पर प्रसन्नता हो रही है। सीमा सड़क संगठन (बीआरओ) ने धारचूला से लिपुलेख (चीन सीमा) तक सड़क संपर्क स्थापित कर लिया है। इसे कैलाश-मानसरोवर यात्रा मार्ग के तौर पर भी जाना जाता है।"

राजनाथ सिंह ने पिथौरागढ़ से गुंजी तक वाहनों के काफिले को भी हरी झंडी दिखाकर रवाना किया।
इस बीच, रक्षा मंत्रालय ने कहा कि उत्तराखंड में बीआरओ ने कैलाश मानसरोवर मार्ग को लिपुलेख दर्रे से जोड़ दिया है, जो सीमावर्ती गांवों और सुरक्षा बलों को संपर्क स्थापित करने में मदद करेगा।

मंत्रालय ने ट्वीट किया, "सीमा सड़क संगठन ने कैलाश मानसरोवर रूट को चीन बॉर्डर से जोड़ दिया है। Covid-19 महामारी का मुकाबला करते हुए, उत्तराखंड में बीआरओ ने कैलाश मानसरोवर मार्ग को 17,060 फीट की ऊंचाई पर लिपुलेख दर्रा से जोड़ा है। इस प्रकार सीमावर्ती गांवों और सुरक्षा बलों को संपर्क प्रदान किया है।"
सरहद पर आसानी से पहुंचेगी सेना
चीन सीमा को जोड़ने वाली इस सड़क के निर्माण से सरहद पर मुस्तैद सेना और अर्धसैनिक बलों को आने जाने में सहूलियत होगी। इसके साथ ही सेना, आईटीबीपी और सशस्त्र सीमा बल (एसएसबी) के जवान अग्रिम चौकियों तक वाहनों से पहुंच सकेंगे।
सड़क बनने में लगे 12 साल
गौरतलब है कि लिपुलेख सड़क के निर्माण का जिम्मा 2008 में बीआरओ को सौंपा गया था। विषम भोगौलिक परिस्थितियों के चलते बीआरओ को सड़क की कटान में 12 साल का वक्त लगा। अब तवाघाट से लिपुलेख सीमा तक 95 किलोमीटर सड़क की कटिंग हो चुकी है।


अब आप लिंक रोड के जरिए कैलाश मानसरोवर तक जा सकते हैं, पहला जत्था रवाना, सरहद पर आसानी से पहुंचेगी सेना
 

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Raksha Mantri Shri
@rajnathsingh
today inaugurated the Link Road from Dharchula to Lipulekh (China Border) famously known as Kailash-Mansarovar Yatra Route. RM congratulated BRO for achieving the connectivity. 1/4

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2:01 PM · May 8, 2020·Twitter for iPhone
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रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India
@DefenceMinIndia

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Replying to
@DefenceMinIndia
The Darchula – Lipulekh road is an extension of Pithoragarh-Tawaghat-Ghatiabagarh road. It originates from Ghatiabagarh and terminates at Lipulekh Pass, the gateway to Kailash Mansarovar. In this 80 Km road, the altitude rises from 6000 feet to 17,060 feet.


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रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India
@DefenceMinIndia

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With the completion of this project, the arduous trek through treacherous high-altitude terrain can now be avoided by the Pilgrims of Kailash Mansarovar Yatra and the period of journey will be reduced by many days.


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रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India
@DefenceMinIndia

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At present, the travel to Kailash Mansarovar takes around two to three weeks through Sikkim or Nepal routes. Lipulekh route had a trek of 90 Km through high altitude terrain and the elderly yartris faced lot of difficulties. Now, this yatra will get completed by vehicles.


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रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India
@DefenceMinIndia

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The Darchula – Lipulekh road is an extension of Pithoragarh-Tawaghat-Ghatiabagarh road. It originates from Ghatiabagarh and terminates at Lipulekh Pass, the gateway to Kailash Mansarovar. In this 80 Km road, the altitude rises from 6000 feet to 17,060 feet. 4/4


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रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India
@DefenceMinIndia

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With the completion of this project, the arduous trek through treacherous high-altitude terrain can now be avoided by the Pilgrims of Kailash Mansarovar Yatra and the period of journey will be reduced by many days.


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rouniyar krisna
@RouniyarKrisna

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@DefenceMinIndia
and
@rajnathsingh
How can India built road in Nepal's land ? Lipulekh is Nepal's property don't make any issues on it be crystal clear... We don't want any type of issues with our neighbours but if our land is attached by neighbour we won't left any one.









@kpsharmaoli

@narendramodi



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नेपाली केटो

@Himansh30935252

·
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@DefenceMinIndia
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@rajnathsingh
#StopConstructionOnDisputedLand



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Chetanath Neupane

@chetanath_n

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@DefenceMinIndia
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@rajnathsingh
This is our land, land of Nepal



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Lokendra Acharya
@LokendraAchary5

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10h

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@DefenceMinIndia

@KanakManiDixit
and
@rajnathsingh
By the way Lipulekh is a part of Nepal.










At present, the travel to Kailash Mansarovar takes around two to three weeks through Sikkim or Nepal routes. Lipulekh route had a trek of 90 Km through high altitude terrain and the elderly yartris faced lot of difficulties. Now, this yatra will carried out using vehicles.




रक्षा मंत्री कार्यालय/ RMO India

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Raksha Mantri Shri @rajnathsingh today inaugurated the Link Road from Dharchula to Lipulekh (China Border) famously known as Kailash-Mansarovar Yatra Route. RM congratulated BRO for achieving the connectivity. 1/4
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Delhi Corona App to check beds available in hospital or web Link in Browser
 

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Dehradun › Kailash Mansarovar Yatra Will Complete In Just One Week Instead 21 Days

अब केवल एक हफ्ते में पूरी कर सकेंगे कैलाश मानसरोवर यात्रा, दुर्गम रास्तों का भी नहीं करना पड़ेगा सफर
शालू दताल, अमर उजाला, धारचूला (पिथौरागढ़)

Updated Sat, 09 May 2020 01:30 AM IST



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चीन सीमा तक सड़क बनने से प्रसिद्ध कैलाश मानसरोवर यात्रा अब सुगम हो जाएगी। इस यात्रा में अब महज एक सप्ताह का समय लगेगा। अब तक इसमें 21 दिन का समय लगता था। कैलाश मानसरोवर यात्रा के लिए अब तक यात्रियों को आधार शिविर धारचूला से लगभग 80 किलोमीटर की यात्रा पैदल ही तय करनी पड़ती थी।



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- फोटो : अमर उजाला

कठिन और दुर्गम स्थलों से होकर गुजरने वाली यात्रा बेहद जोखिम भरी थी। यात्रियों को पहली शाम आधार शिविर में बितानी पड़ती थी। इसके बाद मांगती, गाला, बूंदी, गुंजी और नाभीढांग के पड़ावों में रुकना पड़ता था।



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सीमांत तक सड़क बनने से अब कैलाश यात्री दिल्ली से सीधे लिपुलेख पहुंच सकेंगे। इस सड़क के बनने से अब तक कठिन मानी जाने वाली यात्रा सुगम हो जाएगी। इसके अलावा छोटा कैलाश की यात्रा भी सुगम होगी।



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छोटा कैलाश के यात्री गुंजी, कुटी और जौलिंगकांग तक वाहन से पहुंच सकेंगे। इसके लिए रक्षा मंत्री राजनाथ सिंह ने बीआरओ की प्रशंसा करते हुए कहा कि यह अद्भुत और प्रशंसनीय है कि सीमा सड़क संगठन ने इस कठिन कार्य को पूरा किया।




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घट्टाबगढ़-लिपुलेख सड़क के ऑनलाइन उद्घाटन के अवसर पर मौजूद रहे अल्मोड़ा-पिथौरागढ़ के सांसद अजय टम्टा ने चीन सीमा के लिए मुनस्यारी से बन रही धापा-बोगड्यार-मिलम मार्ग का मामला भी रक्षा मंत्री राजनाथ सिंह के समक्ष उठाया। इस पर उन्होंने कहा कि 2021 मार्च तक इस मार्ग का भी निर्माण पूर्ण हो जाएगा।

अब केवल एक हफ्ते में पूरी कर सकेंगे कैलाश मानसरोवर यात्रा, दुर्गम रास्तों का भी नहीं करना पड़ेगा सफर
 

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Rajnath Singh inaugurates new road to Kailash Mansarovar


Dinakar Peri


NEW DELHI, MAY 08, 2020 13:49 IST

UPDATED: MAY 08, 2020 13:49 IST




Except for a 5-km trek on the Chinese side across Lipulekh Pass, the complete travel will now be on vehicles. | File



Except for a 5-km trek on the Chinese side across Lipulekh Pass, the complete travel will now be on vehicles. | File | Photo Credit: PTI


Travel time for yatris set to come down significantly
Defence Minister Rajnath Singh on Friday dedicated to the nation a new 80-km road in Uttarakhand which connects close to the Line of Actual Control (LAC) and opens a new route for Kailash Mansarovar yatra via Lipulekh Pass, significantly reducing the travel time for yatris.

“Delighted to inaugurate the Link Road to Mansarovar Yatra today. The Border Roads Organisation (BRO) achieved road connectivity from Dharchula to Lipulekh (China Border) known as Kailash-Mansarovar Yatra Route. Also flagged off a convoy of vehicles from Pithoragarh to Gunji through video conferencing,” Mr. Singh said in a tweet.

Talking of the advantages, a defence source said, “The biggest advantage of the new route over the earlier ones is that it is the shortest and cheapest route with just one-fifth distance of road travel as compared to others. There is no air travel involved and majority of the travel, 84%, is in India and only 16% in China compared to other routes where 80% road travel is in China.”

Also, except for a 5-km trek on the Chinese side across Lipulekh Pass, the complete travel will now be on vehicles. “So, a five-day trek will reduce to two days of road travel. To and fro, six days are likely to be saved,” the source stated. This means that yatris can travel up to 5 km from the border on vehicles and make the first night halt at Gunji for Stage-I acclimatisation and second halt near Lipulekh Pass for Stage-II acclimatisation.

Earlier, after reaching Ghatiabgarh via Pitharogarh, it was 79 km or five days of foot trek to Lipulekh Pass. Pitharogarh is 490 km from Delhi. Lipulekh pass at 17,000 feet is close to the tri-junction of India, China and Nepal.
The new 80 km-long greenfield road from Ghatiabgarh to Lipulekh was made under directions of the China Study Group (CSG) and is funded by Indo-China Border Road (ICBR) and is scheduled to be completed by December 2022. This road was approved by the Cabinet Committee on Security (CCS) in 2005 at a cost of ₹80.76 crore and in 2018 the cost was revised to ₹439.40 crore.
The road was completed up to 5 km short of Lipulekh pass on April 17, 2020. The last bit could not be finished due to a temporary ban placed on last-mile connectivity in 2016 by the Director General Military Operations, which is yet to be lifted. “If approved, work on last-mile connectivity to Lipulekh Pass will commence by mid-May (post snow clearance) and will be completed this year,” the source added.


Rajnath Singh inaugurates new road to Kailash Mansarovar
 

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Kailash Mansarovar yatra will now be easier

INDIA Updated: May 09, 2020 00:09 IST
Rahul Singh


Rahul Singh

New Delhi: The Kailash Mansarovar Yatra is set to become easier and smoother for pilgrims with the Border Roads Organisation (BRO) completing a key road in Uttarakhand that will cut the travel time for the pilgrimage as people will no longer have to undertake a gruelling trek for it, the defence ministry said on Friday.
Hundreds of pilgrims travel to the 6,638-metre Mount Kailash near Mansarovar Lake in the Tibet Autonomous Region annually in summer with the belief that circumambulating the holy mountain brings good fortune.
The BRO has built the 80-km road from Dharchula to Lipulekh (the gateway to Kailash-Mansarovar) at an altitude ranging from 6000 feet to 17,060 feet to create the shortest route for the Yatra, the ministry said in a statement.
“Now, people can drive up to Lipulekh in vehicles. They will no longer have to trek for five to six days,” said a government official. The new road is an extension of the Pithoragarh-Tawaghat-Ghatiabagarh road.
Defence minister Rajnath Singh said the new road link will allow pilgrims to complete the Yatra in just one week compared to two to three weeks it took earlier. He inaugurated the road through video conferencing.
“While combating Covid-19 pandemic, the BRO in Uttarakhand has connected Kailash Mansarovar route to Lipulekh pass at a ht of 17,060 ft; thus providing connectivity to border villages and security forces,” the minister said on Twitter.
“The arduous trek through treacherous high-altitude terrain can now be avoided. At present, the travel to Kailash-Mansarovar takes around two to three weeks through Sikkim or Nepal routes. The Lipulekh route had a trek of 90 km and the elderly yartris faced a lot of difficulties,” the statement said.
The routes through Sikkim and Nepal require the pilgrims to cover 20% of their journey on Indian roads and 80% on Chinese roads. “With the opening of the new road, this ratio has been reversed. Now pilgrims will traverse 84% land journey on Indian roads and only 16% in China,” the defence ministry said.
Singh said with the crucial road link had fulfilled the decades-old dreams and aspirations of local people and pilgrims.
BRO chief Lt Gen Harpal Singh said the construction of the road was a challenging task due to constant snowfall, high altitude, and extremely low temperatures -- factors that restricted the annual working season to five months.
One of the biggest challenges for the BRO was to arrange a large labour force to carry out the construction of key roads and tunnels in far-flung areas as Covid-19 sweeps through the country, as reported by Hindustan Times on April 28.
The BRO’s peak working season extends from May to November. Migrant workers are a key part of the BRO’s workforce involved in building strategic roads, along the country’s northern border with China, scattered across Arunachal Pradesh, Jammu & Kashmir, Sikkim, Uttarakhand, and Himachal Pradesh.

Kailash Mansarovar yatra will now be easier
 
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