The Weather and Meteorology thread

adsatinder

explorer
Extreme Rainfall Orange Alert In Uttarakhand Six Districts For Next 48 Hours

उत्तराखंड में झमाझम बारिश ने उमस से दी राहत, छह जिलों में 48 घंटे बहुत भारी बारिश का अलर्ट
न्यूज डेस्क, अमर उजाला, देहरादून Updated Thu, 25 Jul 2019 08:46 AM IST


Extreme Rainfall orange Alert in uttarakhand Six Districts for next 48 Hours

- फोटो : फाइल फोटो


राजधानी देहरादून समेत कई इलाकों में बुधवार देर शाम को बारिश ने लोगों को उमस से राहत दी। वहीं, मौसम विभाग ने प्रदेश के छह जिलों में अगले 48 घंटों के दौरान भारी से बहुत भारी बारिश की आशंका को देखते हुए ऑरेंज अलर्ट जारी किया है।

मौसम केंद्र प्रभारी बिक्रम सिंह ने बताया कि अगले 48 घंटों के दौरान राजधानी देहरादून के साथ ही नैनीताल, चंपावत, पिथौरागढ़, ऊधमसिंह नगर और पौड़ी जिले में भारी से बहुत भारी बारिश होने का अनुमान है।

प्रदेश के 12 जिलों में मानसून सीजन में अब तक सामान्य से काफी कम बारिश हुई है। तीन जिलों में सामान्य की आधी बारिश भी नहीं हुई है। केवल ऊधमसिंह नगर की हालत कुछ बेहतर है, जहां सामान्य से कुछ अधिक बारिश दर्ज की गई है। पूरे प्रदेश में अब तक 39 फीसदी कम बारिश हुई है।

मौसम केंद्र की ओर से जारी आंकड़ों के अनुसार पौड़ी गढ़वाल की हालत सबसे ज्यादा खराब है, जहां एक जून से शुरू हुए मानसून सीजन में अब तक 61 फीसदी कम बारिश हुई है। सामान्य तौर पर 24 जुलाई तक यहां 456.5 मिमी बारिश होनी चाहिए थी लेकिन अब तक केवल 178 मिमी बारिश हुई है। वहीं, उत्तरकाशी में 57 और चंपावत में 51 फीसदी कम बारिश रिकॉर्ड की गई है।

राजधानी देहरादून में करीब दो माह के दौरान 47 फीसदी, टिहरी गढ़वाल व रुद्रप्रयाग में 45, अल्मोड़ा में 44, पिथौरागढ़ में 34, हरिद्वार में 33 और बागेश्वर व चमोली में 32-32 मिमी कम बारिश हुई है।

नैनीताल में सामान्य की 83 फीसदी ही बारिश हुई है। ऊधमसिंह नगर में सामान्य से चार फीसदी अधिक बारिश हुई है। प्रदेश के सात जिलों में बारिश की कमी चिंताजनक बनी हुई है। बारिश नहीं हुई तो इन जिलों में सूखे के हालात पैदा हो सकते हैं।

मानसून सीजन में अब तक कम बारिश हुई है। मानसून सीजन में अभी काफी समय शेष है। अगले कुछ समय में मानसून मजबूत हुुआ तो बारिश का स्तर बढ़ सकता है। फिलहाल 12 जिलों में बारिश कम है।
-बिक्रम सिंह, निदेशक, मौसम केंद्र

https://www.amarujala.com/dehradun/extreme-rainfall-orange-alert-in-uttarakhand-six-districts-for-next-48-hours
 

adsatinder

explorer
Bad Weather And Heavy Rainfall Orange Alert In Uttarakhand For Next 24 Hours
देहरादून में बारिश से साढ़े सात डिग्री गिरा पारा, अगले 24 घंटे सात जिलों में भारी बारिश का अलर्ट
न्यूज डेस्क, अमर उजाला, देहरादून Updated Thu, 25 Jul 2019 09:28 PM IST


Bad Weather and Heavy rainfall Orange Alert in uttarakhand for next 24 hours

- फोटो : फाइल फोटो


राजधानी देहरादून और आसपास के इलाकों में बृहस्पतिवार को हुई बारिश के बाद तापमान में साढ़े सात डिग्री से ज्यादा की कमी आई है। इसके चलते लोगों को बुधवार की तुलना में गर्मी और उमस से खासी राहत मिली।

सात जिलों में अगले 24 घंटों के दौरान भारी से बहुत भारी बारिश की आशंका को देखते हुए मौसम विभाग ने ऑरेंज अलर्ट जारी किया है। मौसम केंद्र की ओर से जारी बुलेटिन के अनुसार राजधानी दून समेत प्रदेश के सात जिलों में भारी से बहुत भारी बारिश होने की आशंका बनी हुई है।

नैनीताल, चंपावत, पिथौरागढ़, ऊधमसिंह नगर, हरिद्वार और पौड़ी गढ़वाल में बारिश होने का अनुमान है। वहीं प्रदेश के अन्य जिलों में भी बारिश हो सकती है। मौसम केंद्र निदेशक बिक्रम सिंह ने बताया कि फिलहाल बारिश की संभावना लगातार बनी हुई है।

बारिश से बढ़ी ठंड
बृहस्पतिवार सुबह साढ़े आठ बजे से शाम साढ़े पांच बजे तक शहर क्षेत्र में छह मिमी बारिश रिकॉर्ड की गई। इससे पहले पूरी रात भर में 6.5 मिमी बारिश हुई थी। दिनभर ज्यादातर समय बारिश होती रही। सुबह और दोपहर में काफी देर तक रिमझिम बारिश हुई।

इस दौरान शहर के कुछ क्षेत्रों में एक से दो दौर की तेज बौछारें भी पड़ी। दोपहर के समय हालांकि कुछ देर के लिए धूप भी खिली लेकिन उसमें गर्मी ज्यादा नहीं थी। शाम के समय आसमान एक बार फिर बादलों से घिर गया और ठंडी हवाएं भी चली।

दिनभर बारिश और बादलों के चलते अधिकतम तापमान में 7.7 डिग्री की कमी दर्ज की गई। बुधवार को जहां अधिकतम तापमान 35 डिग्री रिकॉर्ड किया गया था, वहीं बृहस्पतिवार को यह घटकर 27.7 डिग्री तक पहुंच गया। रात के तापमान में हालांकि बहुत ज्यादा अंतर नहीं आया। न्यूनतम तापमान 24.4 डिग्री दर्ज किया गया।

भारी बारिश से कई सड़कें बाधित, दो घंटे फंसे रहे कैलाश यात्री
कुमाऊं के पहाड़ी जिलों में बुधवार रात हुई भारी बारिश के बाद थल-डीडीहाट मोटर मार्ग कई घंटे तक बंद रहा। बांसबगड़, थल-नाचनी, नापड़ सड़कें भी बंद रही। पिथौरागढ़-धारचूला सड़क में मलबा आने से धारचूला से पिथौरागढ़ आ रहे सातवें दल के कैलाश यात्री भी दो घंटे तक फंसे रहे।

डीडीहाट में 99, बेड़ीनाग में 67, पिथौरागढ़ में 50 एमएम बारिश दर्ज की गई। हल्द्वानी में गौला बैराज पर 158 मिली मीटर बारिश रिकार्ड की गई। काली और गोरी समेत कई नदियों का जलस्तर खतरे के निशान के पास पहुंच गया है।

बेड़ीनाग के पौसा पोस्ताला गांव में एक आवासीय मकान ध्वस्त हो गया। धारचूला के पंथागांव में भूस्खलन से एक मकान और नाचनी के नापड़ में चार मकान खतरे की जद में आ गए हैं। डीडीहाट के भड़गांव में पुलिया बहने से लोगों को जान जोखिम में डालकर आवाजाही करनी पड़ रही है।

बाटनागाड़ में मलबा आने से बृहस्पतिवार को टनकपुर-पूर्णागिरि मार्ग करी साढ़े पांच घंटे बंद रहा। शारदा नदी का जलस्तर बढ़ने से सुरक्षा के तहत बैराज के गेट बंद का वाहनों का आवागमन रोक दिया गया


देहरादून में बारिश से साढ़े सात डिग्री गिरा पारा, अगले 24 घंटे सात जिलों में भारी बारिश का अलर्ट
 
Last edited:

adsatinder

explorer
Heavy Rain In Delhi And Nearby Areas As IMD Issues Red Alert
दिल्ली-एनसीआर समेत इन जिलों में होगी भारी बारिश, मौसम विभाग ने जारी किया ऑरेंज अलर्ट
न्यूज डेस्क, अमर उजाला, नई दिल्ली, Updated Thu, 25 Jul 2019 08:27 PM IST


heavy rain in Delhi and nearby areas as IMD issues red alert

1 of 6

सावन के महीने में देश की राजधानी दिल्ली में झमाझम बारिश होने के आसार हैं। काले बादल अगले कई दिन तक छाए रहेंगे। गरज के साथ तेज बारिश भी होगी। मौसम विभाग ने तो शुक्रवार के लिए ऑरेंज अलर्ट जारी किया है। हालांकि बृहस्पतिवार को भी ऑरेंज अलर्ट मौसम विभाग ने जारी किया था, लेकिन देर शाम तक पालम, आया नगर, रिज एरिया और स्पोर्ट्स कांप्लेक्स में ही हल्की बारिश दर्ज की गई, लेकिन अन्य जगहों पर काले बादलों की आवाजाही रही। इसके कारण पूरे दिन दिल्ली में खुशनुमा मौसम रहा और गर्मी से राहत मिली।





न्यूज डेस्क, अमर उजाला, नई दिल्ली, Updated Thu, 25 Jul 2019 08:27 PM IST

2 of 6

सावन के महीने में कई राज्यों में तो जमकर बारिश हो रही है, लेकिन दिल्ली में अभी आसमान में घने काले बादल छाए हुए हैं। पूरे दिन झमाझम बारिश के इंतजार में ही लोग रहे। बारिश को लेकर मौसम विभाग ने शुक्रवार के लिए ऑरेंज अलर्ट जारी कर दिया है। इसी तरह शनिवार व रविवार के लिए येलो अलर्ट जारी किया है। मौसम विभाग के अनुसार, इस अलर्ट का मतलब है कि आकाश में बादल छाए रहेंगे और बिजली कड़कने के साथ तेज बारिश होगी।





3 of 6

मौसम विभाग के अनुसार, रेवाड़ी, नूंह, होडल, बावल, मानेसर, गुरुग्राम, यमुनानगर, खतौली, हस्तिनापुर और फरीदाबाद में भारी बारिश की भविष्यवाणी की है। इसके अलावा ग्रेटर नोएडा, नोएडा, औरंगाबाद, मोदीनगर, नरौरा, सहसवान, मुजफ्फरनगर, शामली, बरसाना, जहांगीराबाद, सियाना, अलीगढ़, कुरुक्षेत्र, हापुड़ और मेरठ में भी बारिश होने की संभावना है।




न्यूज डेस्क, अमर उजाला, नई दिल्ली, Updated Thu, 25 Jul 2019 08:27 PM IST

4 of 6

मौसम विभाग के पूर्वानुमान के अनुसार सोमवार को ग्रीन अलर्ट जारी किया गया है। इस दौरान भी आसमान में बादल छाए रहेंगे और बारिश होगी। 30 व 31 जुलाई के लिए एक बार फिर येलो अलर्ट जारी किया गया है। इस दौरान तेज बारिश के आसार हैं। यानी अगले सप्ताह तक बारिश का पूर्वानुमान लगाया गया है।







5 of 6

अगले छह दिन तक दिल्ली वालों को गर्मी से निजात मिलेगी। इस दौरान न्यूनतम तापमान 24-26 डिग्री सेल्सियस रहने की उम्मीद है और आसमान में बादलों की आवाजाही रहेगी। अधिकतम तापमान भी 31 डिग्री सेल्सियस से ज्यादा नहीं रहेगा। हालांकि शुक्रवार को जारी ऑरेंज अलर्ट की वजह से जमकर बारिश होने का पूर्वानुमान है। बिजली कड़कने के साथ तेज बारिश भी होगी। हालांकि आद्रता इन दिनों बढ़ी रहेगी। बारिश नहीं होने या बारिश के बाद उमस होगी।






6 of 6

शुक्रवार-ऑरेंज अलर्ट, काले बादल छाए रहेंगे। बादल के गरजने के साथ तेज बारिश के आसार, अधिकतम तापमान 21 डिग्री सेल्सियस, न्यूनतम तापमान 25 डिग्री सेल्सियस।
शनिवार-येलो अलर्ट, बादल छाए रहेंगे, गरज के साथ छींटे पड़ेंगे। अधिकतम तापमान 31 डिग्री सेल्सियस और न्यूनतम तापमान 24 डिग्री सेल्सियस।
रविवार-ग्रीन अलर्ट। बादल छाए रहेंगे। गरज के साथ छींटे पड़ेंगे। अधिकतम तापमान 34 डिग्री सेल्सियस और न्यूनतम तापमान 27 डिग्री सेल्सियस।
सोमवार-येलो अलर्ट। बादल छाए रहेंगे। गरज के साथ बारिश के आसार। अधिकतम तापमान 35 डिग्री सेल्सियस और न्यूनतम तापमान 26 डिग्री सेल्सियस।
मंगलवार-येलो अलर्ट। बादल छाए रहेंगे और गरज के साथ बारिश के आसार।




दिल्ली-एनसीआर समेत इन जिलों में होगी भारी बारिश, मौसम विभाग ने जारी किया ऑरेंज अलर्ट
 
Last edited:

adsatinder

explorer
Weather Department Says Monsoon Showers Decreased By 35 Per Cent In India This Week

भारत में इस सप्ताह औसत से 35 फीसदी कम हुई मानसूनी बारिश : मौसम विभाग
न्यूज डेस्क, अमर उजाला, मुंबई Updated Thu, 25 Jul 2019 02:05 AM IST


सांकेतिक तस्वीर


सांकेतिक तस्वीर - फोटो : अमर उजाला


पिछले सप्ताहांत देश के मध्य, पश्चिमी और उत्तरी भागों में बहुत कम बारिश दर्ज की गई। मौसम विभाग ने बुधवार को कहा कि भारत में इस सप्ताह मानसूनी बारिश औसत से 35 फीसदी कम हुई है। जिसकी वजह से गर्मियों में बोई जाने वाली फसलों के उत्पादन पर चिंता गहरा सकती है। आर्थिक विकास के लिए मानसून की बारिश काफी महत्वपूर्ण है।
विज्ञापन


भारत में आज भी खेतिहर किसान सिंचाई के लिए बारिश पर निर्भर हैं। औसत से कम मॉनसूनी बारिश का मतलब है कि धान, सोयाबीन, मक्का जैसे फसलों की पैदावर कम हो सकती है।

भारत मौसम विज्ञान विभाग (आईएमडी) ने अपने आंकड़े में दिखाया कि देश के सबसे बड़े सोयाबीन उत्पादक राज्य मध्य प्रदेश में सप्ताह में औसत से 67 फीसदी कम बारिश हुई, जबकि सबसे बड़े कपास उत्पादक गुजरात में 47 फीसदी कम बारिश हुई। कुल मिलाकर, भारत में मानसून सीजन 1 जून से शुरू होने के बाद औसत से 19 फीसदी कम बारिश हुई है।

भारत में इस सप्ताह औसत से 35 फीसदी कम हुई मानसूनी बारिश : मौसम विभाग
 

adsatinder

explorer
Weather Update: उत्‍तराखंड में ऑरेंज Alert, मुंबई के लिए 48 घंटे भारी, यूपी, मध्‍य प्रदेश में भारी बारिश की चेतावनी

Publish Date:Sat, 27 Jul 2019 08:47 AM (IST)Weather Update भारतीय मौसम विज्ञान विभाग ने कहा है कि उत्‍तर पश्चिमी बंगाल की खाड़ी में कम दबाव बनने के चलते अगले 48 घंटों तक उत्‍तर कोंकण में भारी बारिश हो सकती है। ...


नई दिल्‍ली, एजेंसी। Weather Update मुंबई में लगातार हो रही बारिश का सिलसिला थमने वाला नहीं है। भारतीय मौसम विज्ञान विभाग ने कहा है कि उत्‍तर पश्चिमी बंगाल की खाड़ी में कम दबाव बनने के चलते अगले 48 घंटों तक उत्‍तर कोंकण में भारी बारिश हो सकती है। यही नहीं देश के अन्‍य हिस्‍सों में भी बारिश का सिलसिला जारी रहेगा। दिल्‍ली-एनसीआर में सक्रिय मानसून के बादल शनिवार को भी गरज चमक के साथ बरस सकते हैं। झारखंड में दो हफ्ते तक भरपूर बारिश की संभावना है।

[https://pbs]

ANI

@ani

#Uttarakhand: All schools in Dehradun district to remain closed today, due to heavy rainfall warning.

71

8:14 am - 27 जुल॰ 2019

Twitter Ads की जानकारी और गोपनीयता

15 लोग इस बारे में बात कर रहे हैं

दिल्‍ली-एनसीआर में 28 और 29 जुलाई को तापमान में बढ़ोतरी के साथ मौसम शुष्‍क रहेगा। लेकिन, 30 और 31 जुलाई को राष्‍ट्रीय राजधानी क्षेत्र में बारिश का दौर देखा जा सकता है। उत्‍तराखंड के कई इलाकों में आज भारी बारिश की चेतावनी जारी की गई है। उत्‍तराखंड में भारी बारिश की चेतावनी को देखते हुए देहरादून जिले में सभी स्‍कूलों को बंद कर दिया गया है।

मौसम विभाग (Indian Meteorological Department, IMD) ने इस बाबत ऑरेंज अलर्ट (Orange Alert) जारी कर चुका है। यही नहीं उत्‍तर प्रदेश, पंजाब, मध्‍य प्रदेश, जम्‍मू-कश्‍मीर और हिमाचल प्रदेश के कुछ इलाकों में भी भारी से ज्‍यादा भारी बारिश की चेतावनी जारी की गई है। मुंबई में बारिश से सड़क, रेल और हवाई यातायात बुरी तरह प्रभावित हुआ है।

मुंबई इंटरनेशनल एयरपोर्ट लिमिटेड (Mumbai International Airport Limited, MIAL) के मुताबिक, खराब मौसम के चलते अब तक 17 फ्लाइटें डाइवर्ट करनी पड़ी हैं। कुर्ला-ठाणे में भारी बारिश दर्ज की गई है। झारखंड में वज्रपात का अलर्ट जारी किया गया है। राज्‍य के विभिन्न हिस्सों में वज्रपात से तबाही की घटनाएं जारी हैं। कल यानी शुक्रवार को राज्‍य के अलग-अलग इलाकों में हुई वज्रपात की घटनाओं में पांच लोगों की मौत हो गई। वहीं पिछले चार दिनों में वज्रपात से राज्य में 38 लोगों की जान जा चुकी है।







 

adsatinder

explorer
Quench Thirst of Rajasthan; Rail, Road Traffic Affected

MONSOON

Monsoon Strengthens: Enhanced Rainfall Forecast Over Central, Northern and Western States

By TWC India Edit Team

22 hours ago

TWC India

[https://s]

Rains in Amritsar on July 25, 2019.

(IANS)

After an apparent 'break' in the monsoon that led to a 35% deficit in rainfall from July 18 to 24, the monsoon rains have returned to most parts of India. The India Meteorological Department (IMD) has forecast that monsoon is likely to intensify over most parts of India, leading to above-normal rainfall during the next two weeks.

Over the last week, only southern India received substantial rainfall due to a combined effect of an off-shore trough along the Arabian Sea and a low-pressure over the Bay of Bengal. The southern peninsula received 20% above average rainfall from July 18 to 24. However, both north and central India received sparse rainfall with a deficit above 50%. Overall, the season's rainfall deficit across India stands at 19% raising concerns over the crop output and water security.

Forecast for next two weeks

A low-pressure area is forecast to develop over the West Bengal coast on Saturday. Moreover, IMD reports that the monsoon trough is active with two embedded cyclonic circulations and is likely to shift southwards. The active trough may bring heavy rains to central India, northern plains and western Himalayan regions. Heavy to very heavy falls are forecast over Uttar Pradesh, Uttarakhand, Jammu and Kashmir, Himachal Pradesh and Punjab. The national forecaster has issued warnings of heavy rainfalls across Gujarat and east Rajasthan on Sunday and Monday.

[https://s]

Rainfall accumulation forecast for the next week.

(TWC Met Team)

Strong westerly winds from the Arabian sea continue over western and southern coastal regions. The heavy rains and thunderstorms over the region are likely to persist for the next five days.

The regions like Gangetic West Bengal, Saurashtra and Kutch, have recorded very scanty rainfalls with a deficit of around 50% this season so far. Forecasts suggest that these regions are also likely to receive substantial rains over the next week.

During the first week of August, IMD expects the rainfall to increase further over central parts of the country. Cumulatively, an above rainfall is likely over most parts of the country except Jammu and Kashmir and parts of the southern peninsula for the next two weeks.

Large-scale features remain uncertain

The large scale features continue to raise concerns. Despite the widespread anticipation that El Niño may die soon, IMD reports that the weak El Niño conditions are still prevailing over the Pacific Ocean. Sea surface temperature anomalies during El Niño reduce moisture-incursion to the Indian subcontinent during the monsoon season. Therefore, El Niño results in lower-than-normal monsoon rainfall in India.

The positive Indian Ocean Dipole (IOD) phase, which was expected to enhance monsoon rainfall, is also likely to turn neutral during the remaining days of the monsoon season. As forecasts indicate a possible transition of El Niño to neutral conditions, if IOD remains positive for long enough, the current rainfall deficit may come down. However, the chances of average rainfall seem very low at this point.

 

adsatinder

explorer
Digest (July 22-26, 2019): Top Weather, Environment and Science Stories of the Week

INDIA NEWS

East Rajasthan Likely to Get 150-250 mm Rainfall Over the Weekend

By TWC India Edit Team

12 hours ago

TWC India

Loading ad



Here’s our latest weather outlook for India

Saturday - Nationwide Rain Forecast

The monsoon trough passes north Rajasthan, north Madhya Pradesh, Uttar Pradesh, Jharkhand, West Bengal and east central Bay of Bengal. The monsoon is active with multiple cyclonic circulations over northern, central and eastern India in this period.

Heavy to very heavy rain with thunderstorms are likely over Rajasthan, Odisha, Madhya Pradesh, Chhattisgarh, Gujarat, coastal Maharashtra and Goa. Also, heavy rain and thunderstorms are likely over coastal Karnataka, Andhra Pradesh, Telangana, interior Maharashtra, Jharkhand, West Bengal, Assam and Meghalaya.

Fairly widespread rain and thunderstorms are likely over Arunachal Pradesh, Sikkim, Nagaland, Manipur, Mizoram, Tripura, Uttar Pradesh, Uttarakhand, Haryana, Delhi, Punjab, Himachal Pradesh, Jammu and Kashmir, interior Karnataka, Kerala and Andaman and Nicobar Islands.

Scattered rain and thunderstorms are likely over Bihar and isolated rain and thunderstorms are possible over Tamil Nadu.

Saturday - State/Regional Forecast

A cyclonic circulation is located over west Uttar Pradesh and adjoining areas on Saturday morning. This cyclonic circulation is likely to develop into a related low-pressure area and move westward on Saturday and Sunday. The low brings heavy to very heavy rain and thunderstorms over east Rajasthan and north Madhya Pradesh on Saturday. A total precipitation of 150 to 250 mm with flooding is possible over the next 48 hours in east Rajasthan and adjoining areas on Saturday and Sunday.

A cyclonic circulation is located over West Bengal and adjoining areas on Saturday morning. The cyclonic circulation is likely to develop and a low-pressure area is forecast to form over West Bengal and Odisha on Saturday.

Westerly humid winds from the Arabian Sea produce heavy rain and thunderstorms over western coastal, western and southern India. Strong westerly winds over the Arabian Sea causes rough sea conditions off the coasts of Gujarat, Maharashtra, Goa and Karnataka.

Maximum temperatures run lower than normal over northern, northwestern, central and eastern India during this period. It is likely to be more than 40°C over western Rajasthan. Southern and western coastal areas India are warmer than average. Minimum temperatures are slightly lower than normal over the northern plains and the over other areas. They are near average or slightly warmer than normal in this period.

Sunday and Beyond

The low-pressure over west UP moves to Gujarat on Monday. Heavy to very heavy rains are likely over Gujarat on Monday and a total 24 hours precipitation of 150 to 200 mm with flooding is possible over west Gujarat as well. Heavy to very heavy rain with thunderstorms are likely over Gujarat, Rajasthan, Chhattisgarh, coastal Maharashtra, Goa, Madhya Pradesh and interior Maharashtra. Scattered rain and thunderstorms are likely over Bihar, Uttar Pradesh, Haryana, Delhi, Punjab, Himachal Pradesh, Jammu & Kashmir, Andhra Pradesh, interior Karnataka and Kerala.

The low-pressure area along with a cyclonic circulation over West Bengal produces heavy rain and thunderstorms over eastern India from Saturday to Monday. The low moves gradually westward. Heavy rain and thunderstorms are likely over coastal Karnataka and Odisha.

Westerly humid winds from the Arabian Sea continue to cause the unstable conditions over western coastal and southern India for a duration.

Widespread rain and thunderstorms are likely over Assam, Meghalaya, Nagaland, Manipur, Mizoram, Tripura and Andaman and Nicobar Islands. Fairly widespread rain and thunderstorms are also likely over Arunachal Pradesh, Sikkim, West Bengal, Jharkhand, Uttarakhand and Telangana. Isolated rain and thunderstorms are possible over Tamil Nadu as well.

Maximum temperatures of 40°C or more are very likely over a part of western Rajasthan. The air quality is likely to be very poor over northern, central, eastern and western India and in major cities like Delhi.



 

adsatinder

explorer
Mumbai Rains: NDRF team reaches the stranded Mahalaxmi train area
129 views


1
0



NewsX

Published on Jul 26, 2019


SUBSCRIBE 346K
Mumbai Rains: NDRF team reaches the stranded Mahalaxmi train area
 

adsatinder

explorer
Mumbai Rains LIVE Updates: More Downpour in 48 Hrs, Warns IMD as Navy Choppers Return; Amit Shah Lauds Rescue Op
News18.com | July 27, 2019, 3:35 PM IST




EVENT HIGHLIGHTS
Mumbai Rains LIVE Updates: Incessant rainfall has wreaked havoc in Mumbai and neighbouring areas as houses get flooded, forcing residents to make way through knee-deep water. Highway traffic control has appealed people to avoid Mumbai-Pune Expressway due to "low visibility". On the other hand, Navy and IAF helicopters that were sent for rescue operations had to return because of poor weather. Meanwhile, 600 people have been rescued from stranded Mahalaxmi Express.

The Western Naval Command has deployed eight rescue teams in flooded areas, including three diving teams. The WNC said that its is keeping a close watch on the situation and is in constant touch with State Administration to respond as required and provide necessary assistance in flood-affected areas.
Read More
Jul 27, 20193:31 pm (IST)
NDRF has rescued all the 700 passengers on the Mahalaxmi Express.

50 people are talking about this




Jul 27, 20193:20 pm (IST)
All 700 Passengers Rescued from Mahalaxmi Express | All 700 passengers on board at Mahalaxmi Express train have been rescued by NDRF.

See News18's other Tweets






Mumbai Rains LIVE Updates: More Downpour in 48 Hrs, Warns IMD as Navy Choppers Return; Amit Shah Lauds Rescue Op
 

adsatinder

explorer
Navy rescuing stranded passengers from Mahalaxmi Express
Hundreds of passengers were stranded in Mumbai-Kolhapur Mahalaxmi Express, which was stuck in between Badlapur and Wangani, following incessant rains in Mumbai and neighbour regions.
Watch: Incredible footage shows NDRF, Indian Navy rescuing stranded passengers from Mahalaxmi Express



MUMBAI: The National Disaster Response Force (NDRF), Indian Air Force (IAF), Indian Navy, Indian Army along with railway officials and Railway Protection Force launched a massive aerial and surface operation to rescue about 700 stranded passengers aboard the Mahalaxmi Express, which was held up between Badlapur and Wangani, following incessant rains in Mumbai and neighbour regions.

As rescue efforts were underway, official handles of NDRF, Navy and Maharashtra Chief Minister's Office tweeted some images and videos of the rescue efforts.




SpokespersonNavy

✔@indiannavy

https://twitter.com/indiannavy/status/1155025285953097728
Replying to @indiannavy

@IAF_MCC Mi 17 Helicopter with Commanding Officer of @adgpi 25 AD Kalina onboard doing Arial recce and providing assistance to stranded passengers

Embedded video


323

1:31 PM - Jul 27, 2019
Twitter Ads info and privacy

100 people are talking about this










A Seaking Helicopter was been launched with divers equipped with auto-inflatable craft for deployment in the area as advance assessment party.

"Following the incessant rains over the last 24 hours in Mumbai and adjoining areas, Eight Flood rescue teams from #IndianNavy incl three Diving teams have been mobilised with rescue material, Inflatable boats and life jackets. A Seaking Helicopter has also been launched with Divers equipped with Auto inflatable craft for deployment in the area as advance assessment party. HQWNC (Headquarters Western Naval Command) is keeping a close watch on the situation & is in constant touch with State Admin to respond & provide assistance as reqd," tweeted Spokesperson of the Indian Navy.




SpokespersonNavy

✔@indiannavy

· 4h

Following the incessant rains over the last 24 hours in Mumbai & adjoining areas, Eight Flood rescue teams from #IndianNavy incl three Diving teams have been mobilised with rescue material, Inflatable boats and life jackets 1/2 @CMOMaharashtra @Dev_Fadnavis @NDRFHQ @ndmaindia
View image on TwitterView image on Twitter

SpokespersonNavy

✔@indiannavy


A Seaking Helicopter has also been launched with Divers equipped with Auto inflatable craft for deployment in the area as advance assessment party. HQWNC is keeping a close watch on the situation & is in constant touch with State Admin to respond & provide assistance as reqd.2/2
View image on TwitterView image on Twitter

345

11:27 AM - Jul 27, 2019
Twitter Ads info and privacy

49 people are talking about this



"500 plus people rescued by NDRF so far including 9 pregnant women. Ambulances with 37doctors with gynaecologist deployed for emergency. Necessary arrangements like food,etc made at Sahyadri Mangal Karayalay. 14 buses, 3 tempos arranged for further movement," said the Maharashtra Chief Minister's Office.

"Maharashtra CM @Dev_Fadnavis appeals the citizens stranded in #MahalaxmiExpress to not worry and has ensured that all measures and rescue operations are taken care of roping in all expert teams from NDRF, Army, Navy, Local administration, Police, Railway Ministry," it added.

Watch: Incredible footage shows NDRF, Indian Navy rescuing stranded passengers from Mahalaxmi Express
 
Top